Običan crni, smeđi ili bijeli kamen, pokraj kojeg prolazimo
na rijeci, na obali mora,
u planini, teško će u današnja vremena biti sam za sebe
predmet nečije pozornosti. Uzimanjem pokojeg od njih u ruku, pažljivim
promatranjem istog, prepuštajući se mašti, u nekima od njih pronalazimo ponekad
čudne, ponekad prepoznatljive oblike. Planinu, kanjon, stijenu, slapove, otok
usred oceana, siluetu ptice. Slika iz nekada davno viđenog i u našoj svijesti
urezanog krajolika polako počinje bivati prenošena na kamen. Kako bi sačuvao
svoju viziju, čovjek za maleni kamen priređuje drveno postolje kojim će što je
moguće više naglasiti sliku iz svoje mašte. Kamen se mora naprosto sjediniti sa
drvenom podlogom kako bi na prvi pogled dvije materije, kamen i drvo, izgledale
poput jedne cjeline. Malenog kipa, umjetničkog djela, kojeg su zajednički
oblikovale voda, priroda, mašta i čovjekova ruka.
SUISEKI. Umanjeni prikaz prizora
iz prirode nastao silama prirode, kojem su ljudsko oko, mašta, i ljudska ruka
nadogradili umjetničku vrijednost. Ako je apstraktno slikarstvo apstrahiranje
nebitnog, kod suisekija je upravo obrnuto. Pronalazimo ono bitno i
nadograđujemo ga drvenim postoljem do konačne vizualizacije. Kamen mora ostati
netaknut, njegov oblik ne smije biti mijenjan ljudskom rukom, jer onda to više
nije SUISEKI. Samo elementi prirode koji su oblikovali kamen mogli su
sudjelovati u vizualizaciji planine, otoka, rijeka. Suiseki nije samo umjetničko
oblikovanje nekog kamena u podrumu ili garaži naše kuće. Tu su volja za
boravkom i kretanjem u prirodi, upoznavanje i upijanje prirodnih oblika,
silueta gorskih lanaca, planina, kanjona, rijeka, silueta raznih životinja u
pokretu. Tu je razvijanje naše mašte, sofisticiranje i vizualizacija metafora
pronađenih oblika. Vizualizacija i davanje oblika nedorečenom iz prirode.
Suiseki je i zadovoljstvo putovanja, kretanja u prirodi po
najraznolikijim krajolicima na kojima se kamen može naći. Kretanjem u prirodi okruženi
smo drvećem, zrakom, stijenom, vodom, rijekom. Ponekad lijep dan u bogatoj
prirodnoj okolini sa prijateljima može nadmašiti vrijednost malenog kamena
kojeg smo na kraju donijeli kući.
Oblikovanje kamenja oduvijek je
bilo dio ljudske povijesti. Od izrade najosnovnijih alata za preživljavanje,
preko ogromnih antičkih hramova do mramornih kipova renesansnih majstora.
Oblikovanje i upoznavanje kamena tisućljećima je ukorjenjivano u ljudskoj
svijesti. Suiseki predstavlja ponovno poniranje u svijet umjetnosti kamena,
umjetnosti filozofije, skulpture, alkemije, prirode. Japanski "Suiseki", predstavlja
mnogo više od umjetnosti. Produhovljen istočnjačkom filozofijom, načinom
izlaganja i prezentiranja promatraču, on također predstavlja napredak u
percepciji, u odnosu između objekta i promatrača. Od
davnina u Japanu su ljudi unašali takovo malo kamenje u svoje domove.
Najvrjedniji i najljepši primjerci čuvani su kao dragocjenosti.
IWAGA-ISHI – STJENOVITA OBALA KANJONA ILI MORA
Ovi kameni su oblikovani bez vrhova i ne prikazuju planine već visoku obalu koju oblikuju vjetar i voda. Također je moguć dojam strme litice ili samostojeće kamene stijene koja se strmo diže iz vode. Najvredniji kameni pokazuju velike promjene pri dnu kamena koji prikazuju utjecaj valova ili toka rijeke na obalu. kamenje nađen u koritu rijeke Morače.
Ovi kameni su oblikovani bez vrhova i ne prikazuju planine već visoku obalu koju oblikuju vjetar i voda. Također je moguć dojam strme litice ili samostojeće kamene stijene koja se strmo diže iz vode. Najvredniji kameni pokazuju velike promjene pri dnu kamena koji prikazuju utjecaj valova ili toka rijeke na obalu. kamenje nađen u koritu rijeke Morače.
DOBUTSU SEKI
Kada kamen podsjeća
na neku životinju. Ima mnogo poznati
suisekija koji podsjećaju ili prikazuju, žabe, pse, krtice, ptica….ovaj moj nađen kraj Rovinja mene potsjeća na slona. desno je glava, surla čak se naznačuju i kljove... drugi mali je nađen na obali Grčkog Souniona, Adriana - sredozemna medvjedica. Ispod nje nalazi se galebovo krilo sa otoka Paga, a pod njime mali japanski crveni šaran, KOI, nađen u ispranim žlijebovima Ivanščice.
TOYAMA-ISHI/ENZAN-SEKI
Planina sa velike udaljenosti
Kao što ime govori, ovaj kamen treba sa
daizom prikazati tako da daje dojam planine u nekom udaljenom lancu planina
gledanom sa velike udaljenosti. Glavni vrh treba uvijek biti smješten od
polovine prema kraju glavnog lanca u pozadini. Kamen treba prikazati
udaljenosti između vrhova po dubini lanca, tako da se oči promatrača mogu
kretati po vrhovima gore – dolje između usjeka vrhova. Mali palombino potječe iz juga Toscane.
Veliki crni - granit Black Klif dobio je naziv prema mjestu nalaska. Himajajska rijeka.
DOMON-ISHI -
TUNEL
Suiseki treba prikazati tunel kroz stijenu, ili kameni most koji su nekada
davno izdubili more, rijeka ili vjetar. Što je otvor prostraniji i pruža se od
prednjeg dijela lagano polukružno u stranu, to je suiseki vrjedniji. Kamen je nađen uz more kraj Poreča.
YADORI / AMAYADORI-ISHI – KAMEN SA POLUSPILJOM,
UTOČIŠTEM
Kamen kod kojeg dominira prevjes, poluspilja, pod koju bi se u prirodi mogli skloniti slučajni prolaznici od naglih promjena vremena ili oluje s grmljavinom. Sprudovi rijeke Drave.
Kamen kod kojeg dominira prevjes, poluspilja, pod koju bi se u prirodi mogli skloniti slučajni prolaznici od naglih promjena vremena ili oluje s grmljavinom. Sprudovi rijeke Drave.
MIZUTAMARI-ISHI
- PLANINSKO JEZERO
Kamen sa površinom ili udubinom koja izgleda kao planinsko jezero. Dojam jezera može
se intenzivirati stavljajući nijansiranu vodu u udubinu. Suiseki koji imaju
oblik planine sa jezerom su vrlo vrijedni i rijetki. Moje jezero prikazuje crni bazalt iz Vijetnama.
Nema komentara:
Objavi komentar