Living work of art

"Bonsai. Neprekidan ciklus davanja i uzimanja, između čovjeka i drveta sa vječno živim i nikada završenim umjetničkim djelom."

"Bonsai can show the beauty of a work of art and become itself a work of art, only when it is true expression of the artist's creative power." S.E.

petak, 10. veljače 2017.

CENTAR ZA KULTURU ČAKOVEC- SUISEKI

Običan crni, smeđi ili bijeli kamen, pokraj kojeg prolazimo na rijeci, na obali mora,
u planini, teško će u današnja vremena biti sam za sebe predmet nečije pozornosti. Uzimanjem pokojeg od njih u ruku, pažljivim promatranjem istog, prepuštajući se mašti, u nekima od njih pronalazimo ponekad čudne, ponekad prepoznatljive oblike. Planinu, kanjon, stijenu, slapove, otok usred oceana, siluetu ptice. Slika iz nekada davno viđenog i u našoj svijesti urezanog krajolika polako počinje bivati prenošena na kamen. Kako bi sačuvao svoju viziju, čovjek za maleni kamen priređuje drveno postolje kojim će što je moguće više naglasiti sliku iz svoje mašte. Kamen se mora naprosto sjediniti sa drvenom podlogom kako bi na prvi pogled dvije materije, kamen i drvo, izgledale poput jedne cjeline. Malenog kipa, umjetničkog djela, kojeg su zajednički oblikovale voda, priroda, mašta i čovjekova ruka.
SUISEKI. Umanjeni prikaz prizora iz prirode nastao silama prirode, kojem su ljudsko oko, mašta, i ljudska ruka nadogradili umjetničku vrijednost. Ako je apstraktno slikarstvo apstrahiranje nebitnog, kod suisekija je upravo obrnuto. Pronalazimo ono bitno i nadograđujemo ga drvenim postoljem do konačne vizualizacije. Kamen mora ostati netaknut, njegov oblik ne smije biti mijenjan ljudskom rukom, jer onda to više nije SUISEKI. Samo elementi prirode koji su oblikovali kamen mogli su sudjelovati u vizualizaciji planine, otoka, rijeka. Suiseki nije samo umjetničko oblikovanje nekog kamena u podrumu ili garaži naše kuće. Tu su volja za boravkom i kretanjem u prirodi, upoznavanje i upijanje prirodnih oblika, silueta gorskih lanaca, planina, kanjona, rijeka, silueta raznih životinja u pokretu. Tu je razvijanje naše mašte, sofisticiranje i vizualizacija metafora pronađenih oblika. Vizualizacija i davanje oblika nedorečenom iz prirode.
Suiseki je i zadovoljstvo putovanja, kretanja u prirodi po najraznolikijim krajolicima na kojima se kamen može naći. Kretanjem u prirodi okruženi smo drvećem, zrakom, stijenom, vodom, rijekom. Ponekad lijep dan u bogatoj prirodnoj okolini sa prijateljima može nadmašiti vrijednost malenog kamena kojeg smo na kraju donijeli kući.

Oblikovanje kamenja oduvijek je bilo dio ljudske povijesti. Od izrade najosnovnijih alata za preživljavanje, preko ogromnih antičkih hramova do mramornih kipova renesansnih majstora. Oblikovanje i upoznavanje kamena tisućljećima je ukorjenjivano u ljudskoj svijesti. Suiseki predstavlja ponovno poniranje u svijet umjetnosti kamena, umjetnosti filozofije, skulpture, alkemije, prirode. Japanski "Suiseki", predstavlja mnogo više od umjetnosti. Produhovljen istočnjačkom filozofijom, načinom izlaganja i prezentiranja promatraču, on također predstavlja napredak u percepciji, u odnosu između objekta i promatrača. Od davnina u Japanu su ljudi unašali takovo malo kamenje u svoje domove. Najvrjedniji i najljepši primjerci čuvani su kao dragocjenosti. 

     IWAGA-ISHI – STJENOVITA OBALA KANJONA ILI MORA
Ovi kameni su oblikovani bez vrhova i ne prikazuju planine već visoku obalu koju oblikuju vjetar i voda. Također je moguć dojam strme litice ili samostojeće kamene stijene koja se strmo diže iz vode. Najvredniji kameni pokazuju velike promjene pri dnu kamena koji prikazuju utjecaj valova ili toka rijeke na obalu. kamenje nađen u koritu rijeke Morače.


DOBUTSU SEKI
Kada kamen podsjeća na neku životinju. Ima mnogo poznati  suisekija koji podsjećaju ili prikazuju, žabe, pse, krtice, ptica….ovaj moj nađen kraj Rovinja mene potsjeća na slona. desno je glava, surla čak se naznačuju i kljove... drugi mali je nađen na obali Grčkog Souniona, Adriana - sredozemna medvjedica. Ispod nje nalazi se galebovo krilo sa otoka Paga, a pod njime mali japanski crveni šaran, KOI, nađen u ispranim žlijebovima Ivanščice.






TOYAMA-ISHI/ENZAN-SEKI
 Planina sa velike udaljenosti
Kao što ime govori, ovaj kamen treba sa daizom prikazati tako da daje dojam planine u nekom udaljenom lancu planina gledanom sa velike udaljenosti. Glavni vrh treba uvijek biti smješten od polovine prema kraju glavnog lanca u pozadini. Kamen treba prikazati udaljenosti između vrhova po dubini lanca, tako da se oči promatrača mogu kretati po vrhovima gore – dolje između usjeka vrhova. Mali palombino potječe iz juga Toscane.
Veliki crni - granit Black Klif dobio je naziv prema mjestu nalaska. Himajajska rijeka.




DOMON-ISHI - TUNEL
Suiseki treba prikazati tunel kroz stijenu, ili kameni most koji su nekada davno izdubili more, rijeka ili vjetar. Što je otvor prostraniji i pruža se od prednjeg dijela lagano polukružno u stranu, to je suiseki vrjedniji. Kamen je nađen uz more kraj Poreča.


YADORI / AMAYADORI-ISHI – KAMEN SA POLUSPILJOM, UTOČIŠTEM
Kamen kod kojeg dominira prevjes, poluspilja, pod koju bi se u prirodi mogli skloniti slučajni prolaznici od naglih promjena vremena ili oluje s grmljavinom. Sprudovi rijeke Drave.


 MIZUTAMARI-ISHI   - PLANINSKO JEZERO
Kamen sa površinom ili udubinom koja izgleda kao planinsko jezero. Dojam jezera može se intenzivirati stavljajući nijansiranu vodu u udubinu. Suiseki koji imaju oblik planine sa jezerom su vrlo vrijedni i rijetki. Moje jezero prikazuje crni bazalt iz Vijetnama.

















Nema komentara:

Objavi komentar